fbpx

Pop en jazz zanglessen

In de lessen wordt aandacht besteed aan:

  • Ademsteun
  • Klankvorming
  • Klankkleuring (curbing en belting)
  • Kopstem en mixed voice
  • Effecten
  • Improvisatie
  • Expressie
  • Podiumperformance
  • Microfoontechniek
  • Volume
  • Liedinterpretatie
  • Eigen repertoire opbouwen
  • Scatting
  • en veel meer

Zangtechniek pop en lichte muziek

De zangtechniek bij pop en jazz is misschien wel de meest gevarieerde. Waar je bij klassieke zang alleen in de kopstem zingt,  zing je bij pop en jazz afwisselend met veel en met weinig open keel. Ook komen er aspecten als het toevoegen van lucht aan de orde. Je gebruikt alleen in de hoge tonen de kopstem. Bij veel mensen moet de kopstem nog ontwikkeld worden, of zij hebben last van een “breuk’. Soms wil je ook in de hoge tonen krachtig en niet te dun klinken. Ook willen veel mensen hard of juist zacht kunnen zingen. Snelle nummers leiden tot ademhalingsproblemen, lange zanglijnen ook. Ademsteun en klankvorming zijn hier onmisbare zaken die je je stem ook op een goede manier doen gebruiken.

Wat kun je bij mij leren in de zangles pop/jazz?

Hieronder leg ik dat graag uit, zodat je weet, wat je kunt verwachten. Ik heb het per stijl gestructureerd, maar besef dat muziek geen grenzen kent en dat je je zeker niet moet beperken tot één stijl.

Pop

Naast de optredens met mijn eigen begeleiders heb ik ook veel opgetreden met het Groot Showorkest de Heverband, o.a. met Jeroen van der Boom, Ingrid Simons, Big, Black and Beautiful, Hind en anderen. Zingen met een showorkest is natuurlijk iets wat veel artiesten willen. Maar het is niet zo gemakkelijk als het lijkt. Je zingt vaak in een heel grote bezetting, die heel luid is. Dat betekent dat je niet alleen op de monitor zingt, maar ook vaak met InEar, wat zelfs Michael Jackson vaak teveel werd. Het zingen met een showballet (wat ik bij mijn James Bond act doe en wat ik eigenlijk ook moest doen bij the West Side Story) is ook weer iets anders, waar veel lastige aspecten bij om de hoek komen kijken.

Jazz en pop

Als pop en jazz-zangeres treed ik op met the Gatsby Project”, waarin we een mix van pop en jazz presenteren. Dit zijn altijd te gekke optredens waarbij we veel stijlen mixen, maar de hoofdmoot zijn de jazz standards, die je in het bekende real book kunt vinden en die iedereen wel kent van bekende jazz zangers van vroeger maar ook van nu. Denk aan Natalie Cole, Tony Bennet, maar ook Lady Gaga en Jane Monheit. Natuurlijk heb ik mij laten inspireren door mijn vader, die jazzpianist was. Als 14-jarige kon ik al geen genoeg krijgen van jazz-zangeressen als Ella Fitzgerald. Post Modern Jukebox is een band die ook veel “crossover” jazz speelt. Scatten is iets wat we ook kunnen oefenen en improviseren natuurlijk ook.

Latin jazz

Daarnaast heb ik daarnaast een zeer breed repertoire opgebouwd met veel latin jazz (Antonio Jobím repertoire). Dit repertoire wordt in het Engels maar ook in het Portugees gezongen en ik kan je heel goed helpen met de uitspraak van deze nummers (ook in andere talen trouwens). Het maakt echt indruk op je publiek om een bekende bossa in het Portugees (Braziliaans) te zingen en het geeft een kick om het te kunnen.

Big band jazz

Het zingen in een big band vereist een goede techniek, omdat je meestal met negen (!) blazers achter je staat te zingen. Een goede microfoontechniek is natuurlijk belangrijk maar zonder ademsteun, kennis van klankkleuring en een gezond stemgebruik kom je niet ver. Door mijn ervaring met diverse big bands, kan ik je hierin goed coachen. Ik zong in een aantal big bands, o.a. met Dokter Bernard and His Swinging Orchestra.

Opnamestudio

In de zangstudio bevindt zich een kleine maar professionele opnamestudio. Je mag hier, zonder extra kosten, gebruik van maken in de les. Het afmixen gebeurt ook in de les (niet in mijn vrije tijd dus).
Zeer leerzaam en bovendien een must voor professionele zangers!

Luister hier naar Romy, met een cover van “Listen”:

Teachers – all rights through site caching protected by copyright Irene de Raadt. Thanks.

Share This